آموزش مسأله محور
مسأله های واقعی
مسأله های رُشدمحور
رُشد صالحان؛ برای مهدی عج به سوی ظهور
طرح منظومه؛ ترجمان ساختاری رشد
در هر خانه؛ منظومه ای در آسمان
آموزش مسأله محور
آموزش اگر بخواهد کارآمد باشد به ویژه در این روزگار باید از کارزار بی انگیزگی های رایج رهایی یابد و تنها راه آن، برانگیختگی مخاطب به سمت حل مسألهای است که به قدر کافی برای او جذاب باشد. حال دیگر این آموزگار نیست که به دنبال شاگردش می دود و به انواع تشویق و توبیخ، تالش غالباً ناکامی برای توفیق آموزش خود رقم میزند؛ بلکه یادگیرنده خود در مسیر حل مسأله، بایسته های آموزشی آن را حتی اگر دوره های طولانی باشد، طلب میکند.
آموزگار در این شیوه، راهنمایی است امین و آگاه که بهترین مسیر دویدن را به آن که میخواهد بدود، نشان میدهد و البته پیش از آن، کسی که مسأله های به قدر کافی جالب را چنان طراحی میکند که مسیر حل آنها، دانش و مهارت مطلوب را به بار آورد.
مسأله های واقعی
در شیوه «آموزش مسأله محور»، برای آنکه محصول آموزش از عهدة مسئولیتهای بزرگ در جهان واقعی برآید، کافی است، مسأله ها تا جای ممکن از همان جا آمده باشد؛ یعنی پروژههای واقعیِ علمی، فناورانه، صنعتی و … در قالب مسأله های کوچک و بزرگ برای سطوح مختلف مخاطبان، تفهیم یا بر آن اساس، مسائلی در مراحل مقدماتی تا پیشرفته، طراحی شود.
تنها در این حالت است که یادگیرندگان در مسیر حل مسأله ها ناگزیر به سمت ایفای نقش مناسب در فرآیندهای واقعی جامعه در آینده نزدیک و دور سوق داده میشوند.
مسأله های رُشدمحور
هدف از آموزش، «رُشد» است و آن هم در همه ابعاد مورد نظر و اینجاست که آموزش و پرورش ذیل مفهوم متعالی و جامع «تربیت»، به هم میرسند. مربی عالم، «رب العالمین» است و هدف از خلقت انسان، رشد او تا بالاترین درجاتی است که امکان آن را برایش فراهم میآورد. بنابراین مسأله ها باید به گونه ای تنظیم شوند که نسبت منطقی با رشد متعالی انسان داشته باشند و به طریق اولی فرآیندهای واقعی یک جامعه در حال رشد اعم از دانش و فناوری و صنعت و … در چنین مسیری است که یادگیرنده به مقام «تربیت شونده» نائل میآید و در واقع در ورای ظاهر یک فعالیت علمی پژوهشی، «سالک الی الاهل» است و در هر گام، «ایمانیات»، صفات و رفتارهای او در کنار دانش و مهارتی که آموخته، رشد میکند؛ پیوسته در مسیر حل مسأله ها درک والاتری از «نظام عالم» می یابد، درِ قلبش را به نور ایمانی جدید می گشاید و در مقابلِ عظمت آفرینش خدا، خاشعانه صفات «عبد» را برمی گزیند.
رُشد صالحان؛ برای مهدی عج به سوی ظهور
آزمایشی….
طرح منظومه؛ ترجمان ساختاری رشد
آزمایشی….
در هر خانه؛ منظومه ای در آسمان
آزمایشی….